Kiedy klient ma prawo do reklamacji?
Zakładając sklep internetowy, trzeba liczyć się z tym, że nawet najlepsza jakość produktów nie gwarantuje stuprocentowej satysfakcji klienta. Może on bowiem zgłosić reklamację i prośbę o zwrot pieniędzy. Warto wiedzieć, w jakich sytuacjach należy uznać zastrzeżenia klienta, co do jakości towaru, czy też usług.
Czym jest wada fizyczna?
Konsument ma prawo zwrócić wybrany asortyment w przypadku fizycznej lub prawnej wady. Pierwsza z nich dotyczy niezgodności produktu z zawartą ze sprzedawcą umową. Fizyczna wada może zostać zgłoszona, jeśli towar nie ma charakterystycznych dla niego właściwości. Sprzedawca powinien zatem zwrócić pieniądze, jeśli np. telefon przerywa połączenia. Wada fizyczna dotyczy także towarów, niemających właściwości, o których klient został zapewniony przez właściciela e-sklepu. Reklamacja powinna być uwzględniona, jeśli np. lek nie wykazuje działania leczniczego. Konsument może również zażądać zwrotu środków po zakupie produktu, nienadającego się do celu, który został przedstawiony właścicielowi sklepu przez konsumenta.
Zakres wady prawnej
Prawna wada obejmuje towary:
a) pochodzące z kradzieży;
b) zabezpieczone w postępowaniu karnym jako dowody w sprawie
c) obciążone prawem osoby trzeciej, mającej przywilej pierwokupu.
W tego typu przypadkach konsumentowi również należy się zwrot środków.
Jakie są prawa klienta?
W sytuacji, gdy towar ma fizyczną lub prawną wadę, sprzedawca można otrzymać reklamację. Zobowiązany jest on wówczas do:
a) wymiany produktu na nowy
b) obniżenia ceny
c) naprawy asortymentu
d) odstąpienia od umowy.
Wybór formy zadośćuczynienia zależy od konkretnego konsumenta. Jeśli sprzedawca nie zgadza się z prośbą konsumenta, możliwe jest zaproponowanie własnego rozwiązania. Należy jednak pamiętać, by postępowanie było zgodne z obowiązującym w Polsce prawem. Propozycja sprzedawcy powinna uwzględniać:
a) rodzaj wady
b) szybkość wymiany lub naprawy
c) ewentualne wcześniejsze reklamacje.
Prowadząc e-sklep, warto pamiętać, że klienci, dokonujący płatności online, mają prawo do reklamacji. Należy wówczas zapoznać się ze zgłaszanymi zastrzeżeniami co do jakości produktu i zaproponować najlepsze rozwiązanie, odpowiadające preferencjom konsumenta.
Artykuł partnera
Komentarze (0)