Klucz przekładniowy do kół w warsztacie wulkanizacyjnym

Klucz przekładniowy do kół w warsztacie wulkanizacyjnym

Ciężarki do montażu opon są używane podczas wyważania tarcz kół. Podczas pracy i wymiany gumy często pojawia się niewyważenie, które należy wyeliminować.

Warsztat wulkanizacyjny; narzędzie, które przydają się w pracy

Do montażu opon samochodów stosuje się ciężarki 5-60 gramów, przymocowane do wewnętrznej lub zewnętrznej strony koła. Istnieją ciężarki wypchane i ciężarki samoprzylepne, które są nakładane odpowiednio na felgi tłoczone i ze stopów lekkich. Warsztat, w którym odbywa się naprawa opon, nie może obejść się bez następujących narzędzi:

  • Łatka to kawałek gumy, który uszczelnia dziurę w oponie; utwardzana przez wulkanizację na gorąco lub na zimno.
  • Uprząż oponowa - cienki pasek gumy eliminujący cienkie przebicia.
  • Chemia do opon - rolki i kleje.

Liny kordowe służą do eliminacji przebić i nacięć bocznych w oponach bezdętkowych. Plastry te posiadają warstwę aluminium, która zapobiega rozciąganiu i deformacji naprawianego obszaru. Wysokiej jakości łatka zainstalowana metodą wulkanizacji na zimno pomoże przywrócić zdeformowanej oponie jej pierwotny wygląd i właściwości. Komorowe eliminują odkształcenia w oponach z dętkami, mają kształt okrągły lub owalny o różnych średnicach, a miękka struktura nie pozbawia naprawianego obszaru sprężystości. Uniwersalne nadają się do naprawy obszarów bez przewodów. Tego typu naszywki wykonane są z materiałów bardziej wytrzymałych niż komorowe, ale nie posiadają elementów zwiększających twardość jak na przykład kordowe.

Grzyb opon pozwala na przywrócenie opony do stanu pierwotnego (fabrycznego). Elementy w kształcie grzybka (łodyga i główka) są dokładnie nasmarowane klejem do wulkanizacji na zimno, następnie uszczelniaczem, a następnie miejsce do naprawy zwija się wałkiem. Naprawa opon nie może obejść się bez użycia różnych uszczelniaczy, odtłuszczaczy i mieszanek o właściwościach antykorozyjnych. Kleje i uszczelniacze różnią się rodzajem, co pozwala wybrać niezbędny skład do wysokiej jakości naprawy opon. Pasty i żele montażowe ułatwiają ślizganie się po powierzchni krążka podczas ponownego zawijania. Kleje aktywatorowe stosowane są w procesie wulkanizacji na zimno łatek uniwersalnych, komorowych i kordowych. Kleje do szelek stosuje się do uszkodzonych opon z szelkami, mają wysokiej jakości skład o podwyższonej wytrzymałości i trwałości. Uszczelniacze pozwalają uzyskać ciasne dopasowanie opony do tarczy, a także naprawić przebicia i przecięcia. Przy wyborze środków chemicznych należy zwrócić szczególną uwagę na przeznaczenie. Niezbędny jest również zestaw narzędzi składający się z wałków do opon, skrobaków, śrubokrętów do szpulek, pozwalających szybciej i lepiej wykonywać prace naprawcze opon.

Klucz przekładniowy do kół samochodów ciężarowych

Klucz przekładniowy: zastosowanie

Jednak kluczowym narzędziem jest klucz przekładniowy. Umożliwia on przede wszystkim dokładne zamontowanie opon na kole. Jego stosunek przełożeni a siły wynosi 1:58 a maksymalny moment dokręcenia to aż 5500Nm. Pozwala to na sprawne i szybkie odkręcenie każdej, nawet najmocniej przytwierdzonej czy wręcz skorodowanej śruby. Można z niego korzystać praktycznie w każdych warunkach, bo do działania nie potrzebuje żadnego źródła energii. Nie tylko sprawdza się przy wymianie kół, ale znajduje też zastosowanie, jeśli chodzi o naprawę wszelkiego rodzaju urządzeń i maszyn.

Najważniejszym kryterium wyboru jest wytrzymałość klucza i jego odporność na uszkodzenia mechaniczne i odkształcenia. Doskonale sprawdzają się wszędzie tam, gdzie mechanik lub użytkownik samochodu musi się zmagać z mocno dokręconymi śrubami. Oznacza to, że jest użyteczny wtedy, gdy do odkręcenia czy przeciwnie – przykręcenia śruby wymagana jest duża siła. Doskonałym przykładem są tutaj koła do samochodów ciężarowych, które bardzo często wymagają użycia ponadprzeciętnej siły. Jego funkcjonalność pozwala mu w pełni zastąpić drogi i wymagające odpowiedniego zaplecza – klucze pneumatyczne. Te, choć pozwalają pracę wykonać szybciej i dokładniej, wymagają jednocześnie źródła energii, co nie zawsze jest możliwe do zrealizowania w warunkach innych niż warsztat samochodowy. Sam klucz przekładniowy ma dodatkowo kompaktowe wymiary. Jest na tyle niewielki, że zmieści się w każdym warsztacie czy garażu. Jest wygodny i zazwyczaj w zestawie ma wiele różnych nakładek, które pozwalają stosować go do rozmaitych rodzajów śrub.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz

Bądź na bieżąco z wiadomościami gospodarczymi, motoryzacyjnymi i technologicznymi z kraju i ze świata.